Spill før og nå, mestringsfølelse, og -spillet-

 Husker dere i gamle dager når nintendokontrollerene til stadighet suste gjennom rommet. Brøling, hyling, gråting, og voldelige anfall oppsto daglig, og man måtte støtt og stadig legge seg til å sove utmattet, med et glimpt av hat i øyekroken. Jeg velger å generalisere en smule, dette var hverdagen til alle barn i 1989... Alle! Spillskapere slet ofte med å lage lange, dype spill. Så for å dra ut spillopplevelsen over tid, så ble vanskelighetsgraden ofte hevet et par hakk... andre ganger mye mer en et par hakk... Fuck you Ninja Gaiden... Etterhvert som tiden gikk, og spill ble mer sofistikerte, og muligens utav dårlig samvittighet over å ha skapt en generasjon med bitre psykopater (Jeg generaliserer igjen), så flyttet fokus seg mer over på hyggeligere aspekter av spill hvor man ikke følte at man ble radbrekket, og voldtatt med en vedkubbe hver gang man slo på spillkonsollen.


Spillet blir for lett med begrenset liv, begrenset continues, begrenset med lagring, dårlig kontroller, og elektriske alger OVER ALT... La oss legge til en bunch bomber du må desarmere på alt for kort tid i tillegg.

 Men så har man de skrudde individene, slik som meg, som likte vanskelige spill. Selvfølgelig, når spillet holdt på, så følte jeg for å hoppe inn i en skurtresker, men når man, gjerne etter flere år, endelig fullførte spillet... Ingen følelse kan måle seg med dette! Man vet at man vant utelukkende ved hjelp av stahet, pågangsmot, dyktighet, og en tålmodighet som kunne fått en samurai til å selvantenne! Disse spillene gav deg ingenting gratis (bokstavelig talt, hvis man virkelig trengte hjelp så kunne man ringe tipstelefonen for en ukeslønn i minuttet... for dem som i det hele tatt fikk ukeslønn). Nå til dags så holder spillet deg i hånden under hele opplevelsen som en ekkel onkel, man får detaljerte beskrivelser av alt man skal gjøre, og hvis man mot all formodning skulle dø (sannsynligvis fordi du prøvde å spise ostesmørbrød, og styrte karakteren din ved hjelp av føttene... Basert på egne erfaringer), så respawner man øyeblikkelig. Noen ganger blir man straffet ved å måtte vente 10 sekunder før man respawner.

 Det er ikke lengre snakk om "om man har runnet et spill", det er "hvor fort klarte man å følge instruksjonene til spillet for å komme til sluttskjermen".

Så skjedde det noe. I USA, år 2009, blir det sluppet et spill fra det Japanske selskapet "From Software". Spillet blir slaktet av anmelderene. "Urettferdig!", "Umulig!", "Uspillbart!", "Noe er FEIL med dette spillet!". En storm av sinne og frustrasjon brer seg over kontinentet. Kan dette være -spillet- profetiene snakker om? Spillet som skal bane vei tilbake til det 80/90-tallet, og kaste dagens spillere tilbake til oldtidens spillhelvete?

Man fikk jo selvfølgelig ikke kjøpt spillet i Europa. Det var for vanskelig, fikk slakt av kritikerene, og utgivere ville ikke røre spillet med en ildtang. Heldigvis har vi ikke sonebegrensninger her, og jeg fikk importert spillet. Der står jeg med spillet i hånden.

Demon's Souls!

(Ja, jeg har tenkt å skrive om Demon's Souls i neste blogginnlegg.)

Stikkord:

Én kommentar

Vero

02.06.2013 kl.13:42

Jeg føler med deg, selv om jeg knapt var født i 1989, så red jeg på spillekonsollene fra den genrasjonen før meg og fram til i dag, alt fra komandore, sega, nes. Jeg håper virkelig at det kommer ut flere spill med slik standard der ting ikke skal være for lett. Jeg mener jeg er glad for å slippe å slite sinnsykt i mange spill, men jeg savner virkelig noen en må sitte oppe hele natta for å lære seg teknikker, beregning og når en må holde tilbake for å ikke få høyt blodtrykk og sprenge noen kar i hjernen mens man forsøker å ikke miste de skjøre 3-5 forsøkene en har og blir sendt tilbake og psyken deretter.

Skriv en ny kommentar

Lugburz

Lugburz

28, Lyngdal

En person fra sørlandet som er delt mellom sine to lidenskaper, rå primitiv natur, og sitt høyteknologiske fort hjemme. Heldigvis har man tidsfordriv som kombinerer det beste fra begge verdener, slik som geocaching og fotografering!

Kategorier

Arkiv

hits